اقدامات سازمان امور دانشجویان در حوزه دانشجویان بین‌المللی تشریح شد

Categories
دسته: تازه ها

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان به نقل از خبرگزاری فارس، برای آگاهی از اقدامات و دستاوردهای سازمان امور دانشجویان در راستای جذب دانشجویان خارجی، خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با دکتر جعفر رازقی معاون بورس و دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان انجام داده است که مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

دکترجعفر رازقی می‌گوید: در دولت سیزدهم از هر فرصتی استفاده شده تا دانشگاه‌ها، پیشرفت‌ها و نظام‌ آموزش عالی به کشورهای مختلف معرفی شود.

وی همچنین معتقد است که مرجعیت علمی و ترویج و گسترش زبان فارسی و نقشی که دانشجویان بین‌المللی دارند بسیار مهم و کلیدی است و با جدیت دنبال می‌شود

مشروح گفت‌و‌گو با معاون بورس و دانشجویان بین‌الملل را در زیر می‌خوانید:

فارس: از اهداف و ضرورت‌های فعالیت‌های معاونت بورس و امور دانشجویان در دولت سیزدهم برایمان بگویید.

رازقی: معاونت بورس و امور دانشجویان بین‌الملل شامل 3 اداره کل دانشجویان بین‌الملل، اداره کل بورس و اعزام دانشجویان و اداره کل دانش‌آموختگان است. اداره کل دانشجویان بین‌الملل وظیفه دارد کارهای مربوط به تحصیل دانشجویان بین‌المللی را که برای ادامه تحصیل به ایران می‌آیند را انجام دهد.

مأموریت سازمان امور دانشجویان در برنامه توسعه هفتم

فارس: در حال حاضر چند دانشجوی بین‌الملل در کشور مشغول تحصیل هستند؟

دکتر رازقی: نزدیک به 100 هزار دانشجوی خارجی از 94 ملیت در دانشگاه‌های وزارتین بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند. این دانشجویان از کشورهای آفریقا، ونزوئلا و قاره‌های مختلف هستند که عمده آنها از عراق، افغانستان، پاکستان، هند، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین است. انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته دستاوردهای بسیار خوبی داشته است. به عنوان مثال اگر قبل از انقلاب اسلامی طبیبان از کشور هند به ایران می‌آمدند ولی امروز قضیه کاملا برعکس شده و بیشترین متقاضیان رشته پزشکی در ایران از کشور هند هستند.

با پیشرفت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده و موقعیت خوبی که دانشگاه‌های ما در سطح دنیا دارند توانایی افزایش ظرفیت دانشجویان بین‌الملل را داریم. به همین دلیل در برنامه توسعه هفتم مأموریت داریم تعداد دانشجویان بین‌الملل را به 320 هزار نفر برسانیم.

فارس: با توجه به اینکه شما عنوان کردید دانشجویان بین‌الملل در 3 بخش وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند، از برنامه‌هایی که وزارت علوم برای این دانشجویان در نظر گرفته برایمان بگویید.

دکتر رازقی: برنامه‌های وزارت علوم در 3 بخش قبل از ورود دانشجویان بین‌الملل به داخل کشور، حین تحصیل دانشجویان بین‌الملل در کشور و اقداماتی که بعد از فارغ‌التحصیلی رخ می‌دهد، برنامه‌ریزی شده است.

معرفی‌ دانشگاه‌ و آموزش عالی در کشورهای مختلف

برنامه‌هایی برای قبل از ورود به داخل کشور این دانشجویان تعریف کرده‌ایم که بخشی از آنها نیز اجرایی شده است. ضعف عمده‌ای که وجود دارد این است که دانشگاه‌های ما در خارج از کشور به خوبی معرفی نشده‌اند. حتی در کشورهای دوست و همسایه تصویر روشنی از وضعیت دانشگاه‌های ما وجود ندارد و نتوانسته‌ایم به خوبی در این زمینه تبلیغ کنیم.

در دولت سیزدهم از هر فرصتی استفاده کرده‌ایم تا دانشگاه‌ها، نظام‌ آموزش عالی و پیشرفت‌هایمان را در کشورهای مختلف معرفی کنیم. از وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگی ارتباطات و … برای این موضوع درخواست کمک کرده‌ایم. اطلاعات دانشگاه‌ها را در اختیار آنها قرار داده‌ایم تا بتوانیم در نمایشگاه‌هایی که برای آموزش عالی در خارج از کشور برگزار می‌شوند حضور پیدا کنیم.

برگزاری نمایشگاه اختصاصی در سوریه‌


با پیگیری‌های صورت گرفته یک نمایشگاه اختصاصی در سوریه برگزار کرده‌ایم و با برپایی چندین غرفه در نمایشگاه‌های چین و ترکیه تهیه و به معرفی آموزش عالی ایران پرداخته‌ایم.

فارس: آیا قصد دارید در کشورهای دیگر هم این نمایشگاه را برگزار کنید؟


دکتر رازقی: خیر، قصد داریم در کشورهایی مانند تانزانیا، پاکستان، مالزی و اندونزی نمایشگاه برگزار کنیم و معرفی آموزش عالی ایران را در ابعاد گسترده‌تری داشته باشیم.

البته سایت ایران استاد را داریم که دانشگاه‌ها و چگونگی شرایط تحصیل و پیشرفت کشور را معرفی می‌کند. سعی شده از این طریق اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود و وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگی ارتباطات و مجموعه‌های خارج از کشور در این زمینه کمک‌های شایانی داشته‌اند تا بتوانیم یک معرفی خوب انجام دهیم. این اقدامات در راستای افزایش جذب، ملیت‌ها و تنوع ملیتی است.

98 درصد دانشجویان خارجی شهریه‌پرداز هستند

فارس: در راستای بورس فراگیر چه اقداماتی در سازمان امور دانشجویان صورت گرفته است؟


رازقی: این موضوع جزو برنامه‌هایمان است. اینکه جمهوری اسلامی هم بتواند مانند خیلی از کشورها فراخوان گسترده‌ای داشته باشد و اعلام کند که در رشته‌های مختلف بورسیه تحصیلی دارد و دانش‌آموزان و دانشجویان کشورهای مختلف بتوانند در این بورس آزمون و مصاحبه انجام دهند و برای تحصیل در کشور جذب شوند. در حال حاضر از 100هزار نفر دانشجوی خارجی نزدیک به 98 درصد آنها شهریه پرداز هستند. این دانشجویان از چندهزار دلار تا چند ده هزار دلار بسته به رشته‌های تحصیلی‌شان شهریه پرداخت می‌کنند و حدود 2 درصد این دانشجویان بورس هستند.

ترویج مرجعیت علمی در راستای جذب دانشجوی بین‌الملل


البته برای پیشبرد افزایش جذب و ملیت‌ها دو هدف اصلی و مهم در نظر گرفته‌ایم که یکی از این مباحث مرجعیت علمی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند. یکی از بهترین‌ راه‌هایی که می‌شود برای مرجعیت علمی داشت جذب دانشجویان بین‌المللی است که وقتی این دانشجویان به ایران می‌آیند در فضای فرهنگی و علمی قرار می‌گیرند. بحث بعدی موضوعات بعد از بازگشت این دانشجویان به کشورشان است که از طریق تبادل اطلاعات و علمی که در این میان آموخته‌اند، به مرجعیت علمی ما کمک می‌کنند. بحث مرجعیت علمی و ترویج و گسترش زبان فارسی و نقشی که دانشجویان بین‌المللی دارند را با جدیت دنبال می‌کنیم. زمانی که دانشجویان بین‌الملل در ایران تحصیل می‌کنند، تحصیل‌شان به زبان فارسی است و در فضای فارسی قرار می‌گیرند؛ بنابراین در حین تحصیل عملاً برای این افراد ترویج و گسترش زبان فارسی هم اتفاق می‌افتد. تلاش و برنامه‌ریزی‌های ما در راستای رسیدن به این دو نکته است. در بحث قبل از ورود دانشجویان بین‌الملل به کشور با چگونگی افزایش جذب و تنوع ملیت‌ها هم مواجه هستیم. برای حین تحصیل این دانشجویان یکسری برنامه‌های ویژه‌ای از جمله مباحث فرهنگی در نظر گرفته شده که بخشی از آنها انجام شده و بخش دیگر در حال انجام است. در این راستا حمایت‌هایی از دانشگاه‌ها صورت گرفته تا برنامه‌های ویژه‌ای برای دانشجویان بین‌الملل تربیت دهند تا با فرهنگ ایران، مباحث اسلامی و تمدن ایرانی آشنا شوند.

حضور 40 ملیت در جشنواره‌ ملل

فارس: کمی هم از جشنواره‌هایی که برگزار کردید برایمان بگویید.


دکتر رازقی: در این دوره جشنواره ملل را داشتیم که در چندین دوره برگزار شده و دانشجویان کشورهای مختلف از جمله ایران در غرفه‌هایشان به معرفی فرهنگ کشورشان پرداختند.‌البته جشنواره فرهنگی ورزشی را هم برگزار کرده‌ایم که اولین دوره آن در دانشگاه مازندران، دومین دوره در دانشگاه امام خمینی قزوین برگزار شد و نزدیک به 40 ملیت در این جشنواره شرکت کردند که با استقبال خوبی مواجه شد. دوره آموزشی فرهنگی را هم برای دانشجویان بین‌المللی در دستور کار داشتیم که اولین دوره آن در دانشگاه علامه طباطبائی، دومین دوره در دانشگاه علم و صنعت و سومین دوره آن امسال در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این دوره‌های فرهنگی و آموزشی سعی شده به دلایل حساسیت‌هایی که در منطقه و در جهان اسلام وجود دارد مبانی فرهنگی و اعتقادی در دوره‌های چند روزه آموزش داده شود. علاوه بر ا ین جشن دانش‌آموختگی دانشجویان بین‌الملل را نیز در دستور کار داشتیم که اولین دوره آن در مشهد مقدس و در جوار بارگاه ملکوتی علی‌ابن موسی الرضا (ع) برگزار شد و دانشجویان از کشورهای مختلف حضور یافتند و ادای سوگند کردند. علاوه بر این دوره دوم دانش‌آموختگی دانشجویان بین‌الملل در شهر قم برگزار شد و سومین دوره آن هم امسال در حرم مطهر شاه‌ چراغ در شیراز برگزار خواهد شد.

انتخاب دانشجویان نمونه بین‌الملل و ارائه امتیاز ویژه

فارس: علاوه بر اینها برنامه‌ دیگری هم دارید که برای اولین بار در این معاونت انجام شده باشد؟

رازقی: بله؛ موضوع دانشجویان نمونه بین‌الملل جزو برنامه‌هایی است که برای اولین بار برگزار شد. سابق بر این مراسم معرفی دانشجویان نمونه برای دانشجویان ایرانی برگزار می‌شد که سازمان امور دانشجویان بعد از مدت‌ها سومین دوره آن را برگزار کرد و دانشجویان نمونه بین‌المللی انتخاب شدند که به لحاظ علمی، پژوهشی، فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی برجسته بودند و امتیازات ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شد.

احصاء مشکلات دانشجویان بین‌ا‌لملل

فارس: کمی هم از مشکلاتی که دانشجویان بین‌الملل در دوران تحصیل دارند برایمان بگویید و بفرمایید چه کارهایی در این زمینه انجام داده‌اید؟

دکتر رازقی: دانشجویان بین‌المللی در بدو ورود به کشور با مشکلاتی مانند بحث‌های کنسولی تا بحث‌های مربوط به خدمات بانکی و خرید بلیت مواجه می‌شوند. تمام این موارد را احصاء کرده‌ایم و مشکلات این دانشجویان در قالب آئین‌نامه‌ای برای بررسی به هیئت دولت ارسال شد. این آئین‌نامه 2 ماه قبل در کمیسیون علمی و مجموعه‌های مختلف تحت عنوان آئین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان تصویب و ابلاغ شد. در این آئین‌نامه بحث‌های کنسولی، اقامت، خروج، مراجعت و بحث‌های فرهنگی مختلفی که دانشجویان در طول مدت اقامت با آن مواجه می‌شوند، دیده شده و می‌توانند بسیاری از موانع و مسائلی که در کشور وجود داشت را برطرف کنند؛ بنابراین ما می‌توانیم شاهد این باشیم که دانشجویان بین‌المللی در یک فضای حداقل تقلیل‌یافته از مشکلات و مسائل ادامه تحصیل می‌دهند.

در حیطه مباحث آموزشی نیز به دانشگاه‌ها تأکید داریم تا بتوانند شرایط آموزش و تحصیل موفقی برای دانشجویان ارائه دهند. وقتی دانشجویی از کشور دیگری به ایران می‌آید فرهنگ متفاوتی دارد و قطعا در بدو ورود با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ بالاخص آنهایی که با زبان فارسی آشنایی ندارند.

رفع موانع آموزش زبان فارسی دانشجویان بین‌الملل

البته این دانشجویان در ابتدا زبان فارسی را آموزش می‌بینند ولی اگر بخواهند یک درس تخصصی را با زبان فارسی بیاموزند با مشکلاتی مواجه می‌شوند. خوشبختانه دانشگاه‌ها تمهیداتی از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی و تقویتی برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند تا با مشکل چندانی مواجه نشوند و به سطح مورد نظر برسند.قبلاً پروسه به این شکل بود که دانشجویان باید در شروع به تحصیل به زبان فارسی مسلط می‌شدند و فارسی را ظرف مدت 9-6 ماه یاد می‌آموختند و بعد از یادگیری، ترم تحصیلی‌شان آغاز می‌شد. اما سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای ابلاغ کرد که دانشجویان بین‌الملل می‌توانند تحصیل‌ خود را به زبان غیرفارسی آغاز کنند و الزام به شرط آموزش زبان فارسی را حذف کرد. این اجازه به دانشگاه‌ها داده شد تا به زبان غیرفارسی تدریس را شروع کنند و درنهایت گواهی ارائه زبان فارسی را در پایان دوره تحصیلات از دانشجویان دریافت کنند.

فارس: آقای دکتر چرا این اتفاق افتاد؟ آیا چنین موضوعی تأثیر مثبت هم خواهد داشت؟


دکتر رازقی: در بررسی‌هایی که در کشورهای دیگر داشتیم، مشاهده کردیم کشورهایی مانند ترکیه، مالزی یا چین که زبان غیرانگلیسی دارند تمهیداتی برای افزایش دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده‌اند که غیرانگلیسی بودن زبان مانعی برای جذب دانشجویان‌شان نباشد؛ بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم آموزش زبان فارسی، الزامی برای ابتدای دوره نباشد.

صدور مجوز 130 موسسه جذب

علاوه بر این از ابتدا در کشور مؤسسات اعزام دانشجو داشتیم که دانشجویان را به خارج از کشور اعزام می‌کنند اما به دلیل اهمیت ویژه جذب دانشجویان بین‌الملل، آئین‌نامه‌ و شیوه‌نامه‌ای برای مؤسسات جذب دانشجویان بین‌الملل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد تا از این طریق بتوانیم شاهد جذب دانشجویان بین‌الملل باشیم. تا این لحظه برای 130 مؤسسه جذب، مجوز صادر کرده‌ایم. این اتفاق در 2 سال اخیر و در دولت سیزدهم رخ داده است.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط دانش‌آموختگان خارجی با کشور

فارس: پس با این اوصاف برای بعد از فارغ‌التحصیلی این دانشجویان هم برنامه‌ریزی‌های مفصلی در سازمان امور دانشجویان صورت گرفته است؟


دکتر رازقی: بله؛ قطعاً موارد بسیار مهمی در این پروسه پیگیری و اجرا شده است. یکی از ضعف‌هایی که بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان وجود داشت قطع ارتباط آنها با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران بود. خوشبختانه سامانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم تا ارتباط با دانش آموختگان را داشته باشیم.

در حال حاضر به دانشگاه‌ها تأکیده کرده‌ایم به بهانه‌های مختلف با دانشجویان بین‌الملل ارتباط داشته باشند تا رابطه‌های عملی و فرهنگی کم‌رنگ نشود و این ارتباطات بیش از هر زمان دیگری شکل بگیرد. علاوه بر این در کشورهای مختلف رایزن‌های علمی فعال داریم و به‌ آنها نیز تأکیده کرده‌ایم با تشکیل کانون‌های علمی اجازه قطع ارتباط فارغ‌التحصیلان با کشور را ندهند

فارس: از کارهای نو و مهمی که در دولت سیزدهم در راستای جذب دانشجویان بین‌الملل انجام داده‌اید برایمان بگویید.


دکتر رازقی:  در دولت سیزدهم دستاوردهای مهمی در زمینه‌های مختلفی از جمله فرهنگی داشته‌ام ولی 3-2 کار مهم هم در این زمینه پیگیری کرده‌ایم.برخی از کشورها مانند آلمان، فرانسه، استرالیا و آمریکا از سال‌های قبل بحث جذب دانشجویان بین‌الملل برایشان مهم بود و دانشجو جذب می‌کردند. در حال حاضر کشورهای نوظهوری مانند ترکیه، چین و روسیه هستند که در جذب دانشجویان بین‌االملل ایفای نقش می‌کنند.این در حالی است که ترکیه نزدیک به 300 هزار دانشجوی خارجی دارد و روسیه و چین هم برنامه‌های ویژه‌ای برای این موضوع تهیه و تدوین کرده‌اند.

فارس: چرا این موضوع با اهمیت شده؟

دکتر رازقی: باید بگویم کشورهای مختلف از ابعاد مختلف به این قضیه نگاه می‌کنند. برخی از کشورها جذب دانشجوی بین‌الملل را بهترین راه برای مباحث علمی، برخی با نگاه فرهنگی و برخی نیز با نگاه اقتصادی به این موضوع نگاه می‌کنند.

این در حالی است که نگاه جمهوری اسلامی به این موضوع یک نگاه تمدنی است. ما می‌گوییم جذب دانشجوی بین‌الملل با نگاه تمدن نوین اسلامی است و می‌تواند به این قضیه کمک کند. بنابراین اجتناب‌ناپذیر است که کشور در بحث جذب دانشجویان بین‌الملل توجه و نگاه ویژه‌ای داشته باشد. به همین علت سعی کرده‌ایم موانع را برطرف کنیم و شرایط را برای حضور دانشجویان بین‌الملل در کشور جذاب‌تر کنیم.به عنوان مثال در سند شهرداری یکی از کشورها در حوالی استرالیا، شهردار آن منطقه در یک پروتکل خطاب به مردم شهرش درباره برخورد با دانشجویان بین‌الملل عنوان کرده: «قرار است این افراد بعد از برگشت به کشور خودشان مدافعان سرسخت ما باشند». یعنی این فرد اروپایی می‌گوید برای من مهم است با این دانشجویان خارجی چگونه برخورد شود و چنین افرادی یک نماینده و مبلغ برای کشور ما هستند. یکی دیگر از اقدامات مهمی که در این زمینه رخ داد برگزاری جشنواره ملی ثریا بود. در این جشنواره حوزه‌های مربوط به دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های کشور ارزیابی شدند و دانشگاه‌های موفق انتخاب شدند و یک جایزه ملی تعریف و تقدیم این دانشگاه‌ها شد. البته علاوه بر این کنسولی برتر دانشگاه‌ها، مرکز آموزش زبان فارسی، معاون دانشجویی یا مؤسسه جذب برتر هم انتخاب شدند. بنابراین زیست بومی که در بحث دانشجویان بین‌المللی می‌تواند مهم باشد را به صورت دقیق انجام دادیم.

برگزاری اولین نمایشگاه‌ بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران اتفاق مبارکی است که امسال برای اولین‌بار در کشور از 17 تا 20 مهر در مصلی تهران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه تمامی دانشگاه‌های وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد حضور پیدا می‌کنند و با برپایی غرفه، توانمندی‌های خود را با هدف جذب دانشجوی بین‌الملل ارائه می‌دهند. این طرح چندین فایده دارد، دانشگاه‌ها وقتی در چنین فضایی قرار می‌گیرند اگر نقصی هم داشته باشند می‌توانند این نقص را با کمک دانشگاه‌های دیگر برطرف کنند.

درست است که مخاطب اصلی ما کسانی هستند که خارج از کشور هستند، ولی هدفمان بازدید دانشجویان و دانشگاهیان کشور از این نمایشگاه است. بسیاری از دانش‌آموزان با دستاوردهای دانشگاهی آشنایی ندارند و این موضوع باعث می‌شود به فکر مهاجرت بیفتند. اعتقاد داریم هرچقدر میزان جذب دانشجویان خارجی در کشور زیاد شود شاهد خروج کمتری از آنها به کشورهای خارجی خواهیم بود.بزودی جشنواره فرهنگی ملل با حضور دانشجویان کشورهای مختلف که در ایران حضور دارند برگزار خواهد شد. آنها نیز می‌توانند با برپایی‌ غرفه‌های خود کنار دانشجویان ایرانی فرهنگ‌ کشورشان را معرفی کنند.البته در جشنواره فرهنگی ملل، یک جشنواره هنری نیز خواهیم داشت که فراخوان آن از چند ماه قبل اعلام شده تا دانشجویان بین‌الملل بتوانند تجربه‌ زیستی و دستاوردهای هنری خود را ارائه دهند. علاوه بر اینها شاهد برپایی جشنواره غذا و حضور مؤسسات جذب نیز در این مراسم خواهیم بود.

بحث دیگری که بسیار مهم است راه‌اندازی سامانه جامع دانشجویان بین‌الملل یا «ادب» است. در این سامانه سعی شده تمام امور مربوط به این دانشجویان از بحث‌های کنسولی، آموزشی، مالی برای دانشجویان بورسیه و مراکز آزفا تعریف شود. همچنین سال قبل شاهد برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در دانشگاه ارومیه بودیم. سعی کردیم بازی‌های بومی محلی کشورهای مختلف را هم در دستور کار داشته باشیم تا فضای خوبی به لحاظ تعاملات فرهنگی اتفاق بیفتد.

فارس: کمی هم از فعالیت‌های اداره کل بورس هم برایمان بگویید.


رازقی: این اداره کل بحث امور مربوط به دانشجویانی که قصد دارند با هزینه شخصی به خارج از کشور عزیمت کنند یا به فرصت مطالعاتی خارج از کشور بروند را انجام می‌دهد. البته علاوه بر بحث فرصت‌های مطالعاتی، 13 نوع بورس از جمله ابرار، وطن، دانش، صنعت و اشتغال، مشاغل و سال آخر در این اداره کل تصویب شده است که از طریق این بورس‌ها می‌توانیم نیازهای صنایع و دانشگاه‌ها را از طریق یکسری افراد علمی متعهد تأمین کنیم. اعقتاد داریم اجرایی شدن خوب این آئین‌نامه‌ می‌تواند روی بحث مهاجرت تأثیر منفی بگذارد. اگر دانشجو ببیند که در کشور بحث شغلی تضمین شده برایش فراهم است و حمایت می‌شود قطعاً دغدغه‌ای برای دوران تحصیل خود نخواهد داشت.امیدواریم با بستری که فراهم شده شاهد امید در قشر دانشجویان و دانش‌آموزان در کشور و ایفای نقش آنها در حوزه‌های مختلف باشیم.

مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان کد صحت دریافت می‌کند


فارس: از کارهای اداره کل دانشجویان هم برایمان بگویید.

دکتر رازقی: وظیفه اصلی این اداره‌ کل ارزیابی دانشگاه‌های خارج از کشور است که ارزیابی‌های سالانه را انجام می‌دهد و رتبه دانشگاه‌ها را اعلام می‌کند. این اداره کل برای دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور بروند یک هدایت‌گر است و این افراد را در انتخاب دانشگاه مورد نظر راهنمایی می‌کند. همچنین اگر بخواهند به داخل کشور بازگردند، سطح علمی‌شان را ارزیابی می‌کند. علاوه بر این پایگاه جامع مدارک تحصیلی را به صورت جدی پیگیری کردیم که اتفاق مبارکی است. از این طریق تمام مدارک تحصیلی ارزیابی می‌شوند و کد صحت دریافت می‌کنند. در این طرح با فراخوانی که به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده مدارک تحصیلی تمام دانشگاه‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی بررسی می‌شوند و کد صحت برایشان صادر می‌شود. خوشبختانه دانشگاه‌ها پای کار آمدند و ما با جدیت این کار را دنبال می‌کنیم. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بگوییم ارزیابی مدارک تحصیلی در کسری از ثانیه انجام می‌شود و دستگاه‌ها و ارگان‌ها با ارائه این کد به راحتی متوجه می‌شوند که این مدرک تحصیلی معتبر است یا نه.

مدتی قبل وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرد که مدارک این وزارتخانه در فرایند دریافت کد صحت قرار گیرد. در حال رایزنی با دانشگاه آزاد هستیم که آنها هم پای کار بیایند و این بحث یک سامانه جامع برای آموزش عالی کشور شود که یکی از کارهای ماندگار دولت سیزدهم است.

فارس: در دولت سیزدهم شاهد رونمایی از 12 دستاورد در سازمان امور دانشجویان بودیم به نظر شما ماندگارترین دستاورد این سازمان در دولت سیزدهم چه خواهد بود؟

دکتر رازقی: امیدواریم آئین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌الملل و سند توسعه برنامه هفتم که وظیفه جذب 320 هزار دانشجوی بین‌الملل را دارد در دولت چهاردهم با جدیت دنبال و اجرا شود. اگر 3 سال قبل زیرساخت‌های مناسبی برای چنین موضوعاتی وجود نداشت ولی در حال حاضر زیرساخت‌های مناسبی فراهم شده است. به عنوان مثال برای اینکه فرهنگ عمومی جامعه هم از اهمیت دانشجویان بین‌الملل مطلع شود یکسری برنامه‌های مستند و تفریحی را با همکاری شبکه‌های یک و سه سیما کلید زدیم تا این دانشجویان بین‌الملل در قالب مسابقات تلویزیونی حضور پیدا کنند و بتوانیم حضور این افراد را در کشور داشته باشیم. مردم باید اهمیت حضور این دانشجویان را بدانند و تبیین شود که می‌توانند چه آورده‌های مهمی برای کشور داشته باشند.