اهمیت تداوم ارتباط و تعامل با دانش آموختگان بین‌المللی

Categories
دسته: تازه ها

رئیس دانشگاه تربیت مدرس هدف از جذب دانشجویان بین الملل را برقراری تعامل علمی، فرهنگی و اجرایی بعد از فراغت تحصیل آنها عنوان کرد.

دکتر فرهاد دانشجو در آیین گشایش نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین الملل که 15 اسفند ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد،‌گفت: این دانشگاه ۱۷ دانشکده، ۱۵ مرکز تحقیقاتی، یک پارک علم و فناوری، ۱۷۶ شرکت دانش بنیان و اختراعات زیادی دارد و سالیان متعدد کار علمی موفق باعث شده که در سال جاری دانشگاه تربیت مدرس در بین همه دانشگاه‌های کشور چه وزارت علوم و چه وزارت بهداشت رتبه یک سرآمدی کشور را کسب کند و در نظام رتبه بندی شانگهای و دانشگاه تربیت مدرس بین دانشگاه‌های جامع رتبه دوم را دارد.
وی ادامه داد: این دانشگاه در دوره ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد، ۷۵۰ استاد دارد، بیش از ۱۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و بیش از ۳۹۰ آزمایشگاه تخصصی و فوق تخصصی دارد که تمام اینها اعتبار دانشگاه است.
وی تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاهی است که رئیس جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت و معاون اول رییس جمهور از اعضای هیأت امنای آن هستند که نشان از اعتبار و ارزش علمی بالای این دانشگاه دارد.
دکتر دانشجو سیاست های جذب دانشجویان بین المللی در کشور را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: یکی از اهداف مهم آموزش عالی، موضوع سیاست های جذب دانشجویان بین المللی در کشور است که پدیده تسهیل  جذب دانشجویان بین الملل در مقاطع مختلف از موضوعات مهم و تاثیر گذار بر نظام آموزش عالی و بخش های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی خاطر نشان ساخت:  بر اساس تجارب موجود و تحقیقات صورت گرفته، چالش‌هایی در زمینه جذب دانشجویان بین المللی وجود دارد که دانشگاه و آموزش عالی باید برای رفع آن اقدام کنند که از جمله این چالش‌ها می‌توان به تعدد نهادهای تصمیم گیر در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی جذب دانشجویان بین الملل، مشخص نبودن اهداف  و جهت گیری اصلی از جذب این دانشجویان، فقدان مراکز مشاوره تخصصی برای راهنمایی و هدایت این دانشجویان، عدم معرفی زبان فارسی به عنوان تنها زبان یادگیری برای این دانشجویان، پایین بودن سطح امکانات رفاهی و خوابگاهی دانشجویان بین الملل،‌عدم آشنایی دانشجویان بین الملل با آیین نامه های  آموزشی وپژوهشی قبل از شروع تحصیل، عدم فرهنگ صحیح تعامل میان دانشجویان ایرانی و غیرایرانی و مشکلات کنسولی اشاره کرد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس درصدد است با اتخاذ راهبردهای اساسی  برای رفع این چالش‌ها اقدام کرده و و با اموزش های لازم و پیش بینی نیازها،‌ برای حل مسائل و مشکلات و اماده کردن محیط مناسب برای جذب این دانشجویان و توسعه سکوها و پردیس های جذب دانشجویان بین المللی و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی برای این دانشجویان اقدام نماید .
دکتر دانشجو هدف از جذب دانشجویان بین الملل را برقراری تعامل فرهنگی، علمی و اجرایی بعد از فراغت از تحصیل این دانشجویان عنوان کرد و گفت:‌ لازم است ارتباط دانشجویان بین المللی پس از فراغت از تحصیل نیز با ما حفظ شود و باید تصویر خوبی از فرهنگ و تمدن ایرانی و فضای جمهوری اسلامی و دانشگاه در ذهن آنها شکل گیرد و این امر سبب می شود آنها در مقام سفیران فرهنگی و صلح و دوستی دانشگاه تربیت مدرس و ایران اسلامی قرار گیرند.
وی افزود: حضور دانشجویان بین المللی در دانشگاه تربیت مدرس برای ما باعث افتخار است و امیدواریم بتوانیم با آماده کردن زیرساخت های لازم در مسیر افزایش دانشجویان بین المللی گام برداریم.
در این مراسم با حضور وزیر علوم،‌ وزیر آموزش عالی عراق، رییس دانشگاه، رییس سازمان امور دانشجویان و سایر مسئولان نمایشگاه جاذبه های تحصیلی در ایران افتتاح شد.