وزیر علوم: بحث دیپلماسی علمی نیاز به عزم فرابخشی دارد

Categories
دسته: تازه ها

دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه «نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران» بر ضرورت همکاری بخش های مرتبط با دیپلماسی علمی تأکید کرد و گفت: جذب دانشجویان خارجی و بحث دیپلماسی علمی نیاز به عزم فرابخشی دارد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از رؤسای دانشگاه هایی که میزبان دانشجویان بین المللی هستند، به اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم اشاره کرد و گفت: 1- مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری ونوآوری 2- آموزش، پژوهش، برون داد هدفمند 3- نوآوری فرهنگ و فرهنگ نوآوری 4- شاگرد، فناور و نوآور پروری و 5- تولید ثروت، خدمت و سرمایه از دانش، 5 اولویت وزارت علوم است.
دکتر زلفی گل افزود: یکی از این اولویت‌ها دیپلماسی علمی است که به تبادل استاد، دانشجو و پذیرش دانشجویان غیرایرانی می‌پردازد. در این دوره از مدیریت وزارت علوم توجه ویژه ای به بحث دیپلماسی علمی و بخش‌های مختلف آن شده است. سیاست گذاری در وزارت علوم باید به گونه‌ای باشد که این دیپلماسی علمی ضمن محقق شدن، ترغیب و تشویق شود.
وزیر علوم گفت: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی نیروی پیش ران علمی است که باید به آن توجه بسیار داشت. رعایت اخلاق دیپلماسی علمی به این معناست که شرط ورود و خروج دانشجویان و اعضای هیأت علمی بین المللی را تسهیل کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی توسط وزارت امور خارجه و پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا انجام شده اما کافی نیست. ما انتظار داریم امور تسریع شود و مراحل ورود و خروج، پذیرش، فارغ التحصیلی و تأیید مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
وی اظهار داشت: اخلاق دیپلماسی علمی معنایش این است که ما میزبان شایسته ای برای این دانشجوین خارجی در تأمین امکانات آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، رفاهی، ورزشی و خوابگاهی باشیم و به این مهمانان حرمت ویژه بگذاریم.
وزیر علوم ادامه داد: همانطور که دکتر داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان آئین نامه اعطای مجوز مؤسسات جذب دانشجوی بین الملل را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده و تسهیل گری لازم را انجام دادند، تدوین شیوه نامه اخلاق دیپلماسی علمی را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا رؤسای دانشگاه‌ ها بر اساس این شیوه نامه بسترهای لازم را در زمینه‌های رفاهی، خوابگاهی، آزمایشگاهی برای دانشجویان غیرایرانی مهیا کنند. رئیس دانشگاه باید به بحث اخلاق دیپلماسی علمی اشراف داشته باشد. بر همین اساس دانشجویان غیرایرانی ما باید در انتخاب استاد راهنما آزاد باشند.
دکتر زلفی گل گفت: ما بر این اصل و عقیده هستیم که اگر از مرزهای دو کشور دانشجو، استاد، دانشمند و تاجر عبور کنند، هرگز سربازی عبور نخواهد کرد. تبادل دانشجو در بین کشورهای همسایه تنها بحث تبادل علمی –پژوهشی نیست بلکه بحث تبادل فرهنگی، امنیتی و ایجاد تعامل و تفاهم بیشتر در راستای تأمین منافع ملی و مشترک بین کشورهاست.
وی اضافه کرد: بحث دیگری که در دیپلماسی علمی باید به آن توجه کرد، بحث “قدرت نرم نظام” است. قدرت نرم یعنی تلاش کنیم در قلب مردم کشورهای همسایه نفوذ داشته باشیم و آن از طریق علم و دانش میسر است. با نفوذ از راه علم و دانش و تبادلات علمی-دانشگاهی است که قدرت نرم نظام افزایش می‌یابد. در این راستا از رؤسای دانشگاه‌ها می خواهیم که به جذب دانشجوی غیر ایرانی نگاه مادی صرف نداشته باشند و به بحث معنوی، فرهنگی، پیشینه تاریخی و تقویت ارتباط بین کشورها بیشتر توجه کنند.
وزیر علوم در پایان تأکید کرد: جذب دانشجویان خارجی و بحث دیپلماسی علمی نیاز به عزم فرابخشی دارد. یعنی اینکه باید در مسائل مربوط به ورود، خروج دانشجوی خارجی، صدور ویزا و اقامت و … بخش های مرتبط با دیپلماسی علمی با یکدیگر همکاری و تعامل گسترده داشته باشند. ما همچنین پیگیر مجوز شغل پاره وقت برای دانشجویان غیر ایرانی هستیم.