دانشگاه‌های ایران در سطح جهان و منطقه جزء دانشگاه‌های ویژه هستند

Categories
دسته: تازه ها

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در دومین جشنواره جایزه ملی ثریا که عصر روز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: ما موظف هستیم زکات این موهبت و امکان خدایی را به همه همسایگان و همه افرادی که به آن نیاز دارند، بدهیم و در اختیار همه جوانان منطقه باشیم. ما تعالی و رشد انسان را جزو وظایف خود می‌دانیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی خطاب به دشمنان جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سیاه‌نمایی هایی که از ایران می‌شود را کنار بگذارید. ادامه داد: افتخار می‌کنیم که دانشگاه‌های ایران در سطح جهان و منطقه از جمله دانشگاه‌های ویژه محسوب می‌شوند.

وی افزود: می خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان خارجی نیز احساس کنند در ایران مانند خانه خود در حال تحصیل هستند.

آقامیری افزود: گاهی از ما پرسیده می‌شود چرا برای دانشجویان خارجی امکانات کمی بیشتر فراهم کردید؟، آنها مهمان ما هستند. ما ایرانی‌ها نان هم نداشته باشیم برای مهمان سفره رنگین پهن می‌کنیم. خصلت ایرانی‌ها این است.

وی با بیان اینکه ما امروز مفتخر هستیم که حجم بالایی از دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل می کنند،‌ گفت: این دانشگاه یکی از مراکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌ زبانان است. ۷۰۰ نفر درحال آموزش زبان فارسی هستند و امیدواریم بتوانیم آنچه در توان داریم به آنها ارائه کنیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: نزدیک به ۲۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. ۴۸۴ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داریم و با حدود ۹۰۰ عضو هیات‌علمی مشغول کار و فعالیت هستیم.

دکتر آقامیری افزود: دانشگاه شهید بهشتی ۲۳ دانشکده دارد همچنین حدود ۱۰ پژوهشکده تحقیقاتی و ۱۵ مرکز تحقیقاتی هم دارد که در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: انواع موضوعات مهندسی و علوم انسانی در این دانشگاه پوشش داده می‌شود که در برخی رشته‌ها سرآمد هستیم. تا امروز دانشگاه شهید بهشتی ارتباطات بین‌المللی خوبی در سطح جهان داشته و توانسته است از کشورهای همسایه دانشجویانی را جذب کند. ضمن اینکه از سایر کشورها نیز از اروپا و آمریکا و حتی آفریقا دانشجو داریم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ایران کشوری دارای تمدن پنج هزار ساله جزو کشورهایی است که اولین دانشگاه یعنی جندی‌شاپور را چندصد سال پیش داشته است.

دکتر آقامیری اضافه کرد: ایران همواره در زمینه علم و تمدن پیش‌قراول بوده‌است. مدتی دچار نوعی استعمار بودیم و قبل‌از انقلاب هم دچار بی‌هویتی شده بودیم و با ندای امام‌خمینی جلوی این شرایط گرفته شد و حالا امروز ایران کشوری مستقل قوی بزرگ و در منطقه و در جهان مطرح است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: امروز تولیدات و محصولات علمی ما پنج درصد محصولات علمی دنیا را دربرمی‌گیرد، تعداد مقالاتی که از ایران به‌عنوان خروجی تولید و منتشر می‌شود رقم چشمگیری است که شامل محصولات فنی ما هم می‌شود و در جهان زبانزد است و ما را در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داده است.

دکتر آقامیری همچنین گفت: در علم نانو جزو چهار کشور اول و در سلول‌های بنیادی جزو کشورهای اول و برتر هستیم. در زمینه فناوری‌های مربوط به ساختارهای میکرونی توسعه علوم دارویی و هوافضا ایران کشوری است که جزو ده کشور برتر جهان قرار دارد.

وی یادآور شد: ما افتخار می‌کنیم که امروز می‌توانیم معلم و آموزگار برای کشورهایی باشیم که می‌خواهند در کنار هم قرار بگیرند. دانشگاه‌های ایران بهترین فارغ‌التحصیلان جهان را تولید می‌کنند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با قدردانی از مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: استاندارد مشارکت پارلمانی در دنیا ۳۰ تا ۳۲ درصد است، اما در ایران بالای ۴۲ درصد بوده‌است