لزوم برنامه‌ریزی برای جذب دانشجویان بین‌المللی اروپایی

Categories
دسته: تازه ها

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران گفت: باید به هدفگذاری جذب ۵۰۰ هزار دانشجو در سالهای آینده و جذب دانشجویان اروپایی توجه ویژه ای شود.

 علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه صبح امروز در مراسم نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین الملل که در دانشگاه تربیت مدرس درحال برگزاری است، گفت: سیاست خارجی ما ادامه سیاست داخلی محسوب می شود و ما در کشورهای خارجی با افتخار سیاست دانش بنیان و دانش محور و خردمندانه جمهوری اسلامی را پرچم داری می کنیم و از آن بهره مند می شویم.
بیگدلی افزود: افتخار می کنیم در هر دیداری که موضوع علم محوری ایران مطرح می شود، فارغ از بحث‌های مرتبط با سیاست، از ایران به بزرگی یاد می کنند و ما سربازان سیاست خارجی احساس غرور و بزرگی می کنیم و این نتیجه تلاش و زحمات دستگاه‌های مختلف در حوزه علم و فناوری از جمله وزارت علوم است.
وی بیان کرد: در بیانیه گام دوم آنچه رهبر انقلاب به عنوان قله تعریف کردند در بستر بین المللی اتفاق می افتد. رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی در پرتو روابط بین المللی و ساخت وجهه بین المللی از ایران است. یک مبلغ ایرانی باید بداند چگونه با دانشجویان خارجی رفتار کند.
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه افزود: یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، سیاست همسایگی است و باید برای موفقیت، درهای کشورمان رو به همسایگان گشوده باشد و این نکته را نقطه وصل خود به نظام بین الملل بدانیم و باید در روابط با کشورهای همسایه تسهیلگری شود و نگرانی‌ها را کم کنیم و برای رفت و آمد به کشورهای همسایه ارزش قائل باشیم.
بیگدلی یادآور شد: مسئله اربعین یکی از افتخارات ماست. در این مراسم خیلی از مسائل را پشت سر می گذاریم و با موفقیت یک پروژه ارتباطات مردمی را شکل می دهم. انگیزه در آن پروژه عشق به امام حسین (ع) است، اما این عشق باید در حوزه های دیگر جاری شود.
وی اظهار کرد: ارتباطات همسایگی مسائل و وجوه انسانی دارد و جذب دانشجویان بین‌المللی نیز همین‌گونه است و آنچه تا کنون در این حوزه رخ داده باید تثبیت شود و در آینده رشد کند. ما باید در این راه از تجربه دیگران استفاده کنیم. ما در حقیقت رقیب کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس هستیم که مسلمانان آنجا دوست دارند امور درمانی خود را در ایران اسلامی انجام دهند. وزارت خارجه در بحث کنسولی دستگاهی است که مانعی را برای رفت و آمد اتباع ایجاد نمی کند. ما ظرف چند دقیقه به درخواست‌های تحصیل در ایران پاسخ می‌دهیم و در این امر صمیمانه در کنار وزارت‌ علوم هستیم.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه تایید کرد: تقاضای ما این است که به ابعاد جهانی جذب دانشجویان بین‌المللی توجه شود. مسئله جذب دانشجو موضوعی جهانی است و همه کشورها از این فرصت برای شکل دادن نظم بین‌المللی خود استفاده می کنند و ما هم باید چنین نگاهی داشته باشیم. ضمن اینکه این موضوع تنها به وزارت علوم مربوط نیست و همه باید در این هدف همکاری و تعامل داشته باشند.
وی با اشاره به ظرفیت ایران برای جذب دانشجویان بین الملل گفت: : کشور ما ظرفیت کافی دارد، اما تقاضای تحصیل در ایران باید روبه رشد باشد، باید به هدفگذاری جذب ۵۰۰ هزار دانشجو در سالهای آینده توجه ویژه ای شود و باید برای جذب دانشجویان فرانسوی، آلمانی و انگلستانی در ایران برنامه‌ریزی شود.